Notino slaví 20 let na českém trhu a trhá jeden rekord za druhým
Z původně brněnského e-shopu Parfums.cz vyrostl největší evropský prodejce parfémů a kosmetiky, který působí ve 27 zemích, zaměstnává 3000 lidí, provozuje 26 prodejen a hlásí už téměř 35 milionů zákazníků. Jeden z nejimpozantnějších českých online byznysů Notino zvýšil za poslední fiskální rok svůj obrat o 28 procent na téměř 40 miliardy korun, neustále rozšiřuje portfolio a posiluje pozice.
„Neumíme klesat,“ glosuje s úsměvem CEO firmy Zbyněk Kocián v obsáhlém rozhovoru pro Forbes. K růstu jeho byznysu významně přispěl technologický vývoj, nové logistické centrum i přístup k zákazníkům.
Podívejte se s námi, jak se toto kosmetické impérium zrodilo.
2004
Příběh Notina se začíná psát v roce 2004, kdy se prodej jakéhokoli zboží přes internet teprve rozjíždí a pro drtivou většinu tuzemské populace představuje nákup čehokoli online něco nemyslitelného. Michal Zámec ale vsází na průzkumy, podle kterých si třetina lidí kupuje parfémy na základě toho, že je už znají a líbí se jim. Ještě pod hlavičkou Parfums.cz tak nabídne zákazníkům online nejoblíbenější voňavky za lepší ceny.
Za parfémy vymění původní byznys s elektronikou, ve kterém podnikal už od začátku milénia,tedy ještě jako sedmnáctiletý student kroměřížského gymnázia. Už tehdy vsázel na nízké marže a velké objemy.
2005
Společnost Parfums.cz, sídlící v malém suterénním skladu na severu Brna, rychle roste aprodává i na Slovensku. Její zakladatel k byznysu přistupuje s pokorou, všechny ziskyinvestuje zpátky, se svými spolupracovníky tvrdě dře, rozšiřuje skladové zásoby a vybavuje výdejní místa.
2006
Po dvou letech od založení vstupuje firma do Polska. Poctivost, know-how, inspirace – tojsou tři pilíře, na kterých Zámec značku buduje. „Poctivost je v internetovém prodeji naprostý základ. Jak jednou zákazníka zklamete, už se k vám víckrát nevrátí. A pokud se navíc nechováte fér, během chvíle se to dozví každý,“ tvrdí Michal Zámec.
2007
E-shop do svého portfolia vedle parfémů přidává i kosmetiku a od té doby sortiment postupně rozšiřuje. Parfums.cz expanduje do Německa a Rakouska. V dalších letech se ale firma vydá hlavně na východ, do Maďarska, na Ukrajinu, do Bulharska a Rumunska, které jednes jedním z největších trhů. V roce 2013 spolu se Slovinskem úspěšně zkusí Španělsko, orok později Portugalsko. Historicky firma působí také v USA, ale trh po čase opouští, nechce tříštit pozornost a rozhodne se soustředit na Evropu, kde hlavní část své expanze rozjede vroce 2017.
2008
Příběh Notina se začíná psát v roce 2004, kdy se prodej jakéhokoli zboží přes internet teprve rozjíždí a pro drtivou většinu tuzemské populace představuje nákup čehokoli online něco nemyslitelného. Michal Zámec ale vsází na průzkumy, podle kterých si třetina lidí kupuje parfémy na základě toho, že je už znají a líbí se jim. Ještě pod hlavičkou Parfums.cz tak nabídne zákazníkům online nejoblíbenější voňavky za lepší ceny.
Za parfémy vymění původní byznys s elektronikou, ve kterém podnikal už od začátku milénia, tedy ještě jako sedmnáctiletý student kroměřížského gymnázia. Už tehdy vsázel na nízké marže a velké objemy.
2009
Parfums.cz na internetu postupně přibývá konkurence, ale byznys už je nastartovaný. Za rok 2009 dosáhne firma obratu 425 milionů korun, jako jedna z prvních v Česku získává certifikát Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a jako vůbec první česká internetová parfumerie projde spotřebitelským auditem obchodních podmínek Sdružení obrany spotřebitelů. Poprvémá také reklamní kampaň v televizi.
2010
Parfums.cz expanduje na Ukrajinu, zatím jediný trh mimo Evropskou unii. E-shop získává prestižní ocenění v kategorii Cena popularity. Firma zároveň pokračuje v investicích do nejnovějších cloudových technologií, aby podpořila svůj růst a inovace.
2011
Společnost rozšiřuje sklad a začíná s prvními nesmělými pokusy o automatizaci, třeba prostřednictvím systému čárových kódů, wi-fi snímačů a také první linky, kterou pořídí za párkorun z výprodeje po krachu jiné firmy. „Byl to obyčejný pás, kolem kterého jsme si rozestavěli stoly,“ směje se po čase vzpomínce Michal Zámec.
2012
Mateřská firma e-shopu Parfums.cz, společnost Internet Shop, je sedmou nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední a východní Evropě a po Livesportu druhou nejrychleji rostoucí v Česku. Alespoň podle tradičního žebříčku Technology Fast 50 , který Deloitte sestavuje z nejvíce rostoucích firem v regionu. Internet Shop vykazuje od roku 2007 do roku 2011 růst o 1210 procent.
Parfums.cz se také potřetí v řadě stává nejpopulárnějším českým e-shopem roku v soutěži, kterou pořádá srovnávač cen Heureka.
2013
Logistické centrum Parfums.cz se stěhuje z brněnské čtvrti Slatina do nového distribučního centra ve VGP Parku v Rajhradu jižně od moravské metropole. V novém komplexu firma investuje kolem 40 milionů, pronajímá si 3900 metrů čtverečních skladů a dalších 800 metrů čtverečních pro kanceláře a sociální zázemí.
Souvisí to s rostoucím počtem zákazníků a obratem, ale i s navyšováním podílu kosmetiky, která vyžaduje komplikovanější logistické procesy. Před Vánocemi se z distribučního centra v Rajhradu expeduje 27 tisíc zásilek za den. Tehdy ale ještě jsou objednávky přes mobil výjimkou, zboží z e-shopů se platí většinou na dobírku a vyzvedává se téměř výhradně v kamenných výdejnách.
2014
Za poslední dva roky firma dokázala více než zdvojnásobit tržby, působí už na devíti trzích – v Česku, Polsku, Rumunsku, Bulharsku, ve Slovinsku, na Slovensku, Ukrajině i v Portugalsku a ve Španělsku, k tomu se stabilně usazuje v Německu. „Ziskovost udržujeme pouze na takové úrovni, jakou potřebujeme. Kdybychom firmu přepnuli na zisk, dosahovali bychom výrazně vyšších zisků. Nicméně mohli bychom tím ohrozit další růst a rozvoj firmy,“ říká v té době Michal Zámec v rozhovoru pro Lupa.cz.
2015
Do firmy nastupuje nový finanční ředitel, čtyřiatřicetiletý Zbyněk Kocián, který bude z velké části stát za jejím dalším růstem. „Nadchlo mě, že budu součástí týmu, který bude vytvářet strategii a budovat velkou firmu pro celou Evropu,“ vypráví zpětně. Společnost v tuto dobu funguje ve třinácti evropských zemích. Pro velké hráče jako LVMH, L’Oréal nebo Estée Lauder, navyklé na spolupráci s klasickými retailery, je firmou, o níž sice slyšeli, ale nedokážou si představit, jakým způsobem by její byznys model mohl fungovat. V následujících letech Kocián vyráží na misi do Paříže či Ženevy a během náročných vyjednávání oslovuje kosmetické domy napřímo.
„Nadchlo mě, že budu součástí týmu, který bude vytvářet strategii a budovat velkou firmu pro celou Evropu.“
— Zbyněk Kocián
Jako první se nechává přesvědčit společnost Coty, jež zastřešuje světoznámé brandy jako Chloé, Gucci, Burberry, Calvin Klein či Hugo Boss. Záhy se přidává L’Oréal a další, včetně koncernu LVMH. Dnes ze spolupráce obě strany benefitují – velkým značkám zkracuje cestu k zákazníkům a díky datům české firmy jim umožňuje pochopit jejich chování.
2016
Z Parfums.cz se stává Notino. Česko je po Slovensku druhou zemí, kde dochází k rebrandingu. Hlavním důvodem změny je sjednocení názvu e-shopu na všech čtrnácti trzích, kde působí.
„Jeden můj dobrý kamarád řekl, že jenom ti nejlepší dokážou zahodit úplně všechno, aby mohli jít dál a stvořit něco ještě lepšího. Já chci vytvořit originální a silnou značku, která bude známá po celém světě a lidé ji budou mít prostě rádi. A za ten risk mi to stojí,“ prohlašuje odhodlaně Michal Zámec.
Internetový prodej se v té době v Česku konečně rozjíždí naplno. V roce 2016 u nás funguje už 38 500 internetových prodejců, online nakupuje 60 procent Čechů a česká e-commerce poprvé ohlásí obrat přes 100 miliard korun. Notinu se v roce 2016 zvedá obrat o 31 procent na 5,9 miliardy korun a dostává se na čtvrtou pozici mezi českými e-shopy, za Alzu, Mall a Datart.
2017
V dubnu 2017 i mateřská firma změní název z Internet Shopu na Notino a sjednotí tak jméno se svou novou obchodní značkou. Během jednoho roku pak spouští e-shopy v Belgii, ve Francii, v Chorvatsku, Nizozemsku, ve Švédsku, Finsku, v Dánsku, Řecku a Itálii a odstartuje raketový růst o desítky procent ročně. Společně s Českem v té době generuje přes sedm miliard korun obratu.
2018
Michal Zámec předává vedení firmy dosavadnímu finančnímu řediteli Zbyňku Kociánovi, který se posouvá na pozici CEO. „Zbyněk od začátku prokazoval skvělé strategické a vizionářské myšlení. Brzy úspěšně převzal vedení i dalších částí firmy, a když se řešila otázka, kdo by měl být můj nástupce, volba byla jasná,“ popsal pro Forbes Zámec.
Firma launchuje svoji aplikaci a posiluje orientaci na produkty za maximálně dostupné ceny. Zároveň bazíruje na kvalitě a originálním původu produktů, které jsou pravidelně bez problémů kontrolovány. Znovu potřetí za sebou vyhrává v soutěži ShopRoku cenu pro nejkvalitnější e-shop podle spokojenosti zákazníků. Vysvětluje, že její cenová politika je o marži, nákladech, efektivitě, centralizaci skladů a vlastním modelu distribuce. A má na ni velký vliv i přímé partnerství s velkými evropskými beauty housy a vyjednávání s dodavateli, při kterém Notino využívá silné pozice na evropském trhu – v roce 2018 už prodává zboží ve více než dvacítce zemí a od dodavatelů odebírá v obrovských objemech.
Firma launchuje svoji aplikaci a posiluje orientaci na produkty za maximálně dostupné ceny. Zároveň bazíruje na kvalitě a originálním původu produktů, které jsou pravidelně bez problémů kontrolovány. Znovu potřetí za sebou vyhrává v soutěži ShopRoku cenu pro nejkvalitnější e-shop podle spokojenosti zákazníků.
Vysvětluje, že její cenová politika je o marži, nákladech, efektivitě, centralizaci skladů a vlastním modelu distribuce. A má na ni velký vliv i přímé partnerství s velkými evropskými beauty housy a vyjednávání s dodavateli, při kterém Notino využívá silné pozice na evropském trhu – v roce 2018 už prodává zboží ve více než dvacítce zemí a od dodavatelů odebírá v obrovských objemech.
2018
Michal Zámec předává vedení firmy dosavadnímu finančnímu řediteli Zbyňku Kociánovi, který se posouvá na pozici CEO. „Zbyněk od začátku prokazoval skvělé strategické a vizionářské myšlení. Brzy úspěšně převzal vedení i dalších částí firmy, a když se řešila otázka, kdo by měl být můj nástupce, volba byla jasná,“ popsal pro Forbes Zámec.
2019
Notino otevírá zrekonstruovaný moderní flagship store v pražském Florentinu o rozloze 400 metrů čtverečních. „Věříme tomu, že zákazník má mít možnost vybrat si, jestli preferuje způsob nakupování online, nebo offline. A v obou případech mu chceme nabídnout stejný zážitek a servis,“ vzkazuje firma.
2020
Covid tvrdě zasáhne český byznys, ale firmy spoléhající na e-commerce si stěžovat nemohou. Zisk Notina za období od května 2020 do dubna 2021 činí po zdanění 500 milionů korun a obrat je zase rekordní: 14,5 miliardy korun. Jde téměř o pětimiliardové navýšení oproti předchozímu roku, český trh se na celkovém obratu podílí ze 14 procent. Denní průměr odbavených balíčků je přitom okolo 30 000.
Firma rovněž otevírá svou dosud největší a nejmodernější prodejnu s novým konceptem vevaršavském nákupním centru Westfield Arkadia a také své druhé logistické středisko,tentokrát v Rumunsku, ze kterého odbavuje zásilky i pro Řecko nebo Bulharsko. „Vsouvislosti s pandemií koronaviru jsme si uvědomili, že hranice, které dosud v rámci Evropské unie nikdy nebyly problémem, se problémem staly. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci dostávali své balíčky nejen včas, ale dokonce ještě rychleji než dříve,“ vysvětluje Zbyněk Kocián.
2021
Notino v centru Brna otevírá největší parfumerii v Česku. Unikátem je patentovaný přístroj AirParfum, díky němuž si zákazníci mohou vyzkoušet desítky vonných složek a vybrat si tak parfém přesně na míru. Notino je od začátku postavené na inovacích a datech a postupně své technologické jádro vyvíjí a rozšiřuje.
„Technologicky se přizpůsobujeme tak, aby bylo Notino odolné a připravené na kontinuální růst,“ říká Kocián. Na mysli má interní IT systémy, automatizované sklady a balení zakázek, propracovanou logistiku i služby pro zákazníky. Notino postupně upgraduje mobilní aplikaci, jeho web nastavuje obsah na míru zákazníkům podle předchozího chování, firma zavádí i nástroj doporučující vůni na základě tří oblíbených parfémů nebo virtuální zrcadlo umožňující díky rozšířené realitě vyzkoušení make-upu online. Dnes nabízí rovněž nástroj na diagnostiku pleti, který na dálku detailně posuzuje pleť a informuje uživatele, co jí chybí. Zákazník si také může vybrat vzorky, jež chce vyzkoušet, a vytvořit si vlastní Discovery box.
2021
Notino v centru Brna otevírá největší parfumerii v Česku. Unikátem je patentovaný přístroj AirParfum, díky němuž si zákaznícimohou vyzkoušet desítky vonných složek a vybrat si tak parfém přesně na míru.
Notino je od začátku postavené na inovacích a datech a postupně své technologické jádrovyvíjí a rozšiřuje. „Technologicky se přizpůsobujeme tak, aby bylo Notino odolné apřipravené na kontinuální růst,“ říká Kocián. Na mysli má interní IT systémy, automatizovanésklady a balení zakázek, propracovanou logistiku i služby pro zákazníky.
Notino postupně upgraduje mobilní aplikaci, jeho web nastavuje obsah na míru zákazníkůmpodle předchozího chování, firma zavádí i nástroj doporučující vůni na základě tří oblíbenýchparfémů nebo virtuální zrcadlo umožňující díky rozšířené realitě vyzkoušení make-upuonline. Dnes nabízí rovněž nástroj na diagnostiku pleti, který na dálku detailně posuzuje pleťa informuje uživatele, co jí chybí. Zákazník si také může vybrat vzorky, jež chce vyzkoušet, avytvořit si vlastní Discovery box.
Obrat za rok 2021
18
miliard korun
2022
I díky inovacím se Notino zařazuje mezi desítku největších internetových obchodníků kontinentu, kteří své zboží prodávají i za hranicemi domovské země. Ve výročním žebříčku za rok 2022 sestavovaném belgickou platformou Cross-Border Commerce Europe mu konkrétně připadne devátá příčka. Stává se tak vůbec první firmou ze střední a východní Evropy na jeho špici.
V období od května 2022 do dubna 2023 odesílá svým zákazníkům dvacet milionů zásilek a vůbec poprvé utrží přes miliardu eur, tedy v přepočtu téměř 24 miliard korun.
2023
Za fiskální rok 2023 (květen 2023 až duben 2024) zvýší Notino svůj obrat o 28 procent na 40 miliard korun a odesílá zákazníkům 35 milionů zásilek, tedy o pětinu více než rok předtím. Polovinu veškerých tržeb přitom stále představují prodeje parfémů. Česko se na výsledku podílí ze 14 procent.
Společnost získává od čtyř velkých bank (České spořitelny, Citibank, Komerční banky a ČSOB) dvouletý úvěr v hodnotě 280 milionů eur. Jen nový distribuční sklad v Polsku stojí 25 milionů eur a Notino otevírá i poloautomatizované distribuční centrum v Itálii, kde meziročně roste o 50 procent. Firma se také v roce 2023 zařadí mezi Forbes Digital Heroes.
2024
Zákazník dnes na Notinu nakoupí veškerou kosmetiku a elektroniku jako fény či holicí strojky i volně prodejné léky, doplňky stravy či zboží pro matky a děti. Parfémy nyní tvoří polovinu všech prodejů, přes dvě miliardy už ale na tržbách v současnosti dělají i kategorie líčení (15 procent), vlasové kosmetiky (14 procent) a pleťové péče (10 procent).
Společnost také rozšiřuje svůj záběr – za desítky milionů kupuje například pětinový podíl v českém startupu Talentpilot, který se snaží o spokojenost týmů v největších českých firmách.
Akcionářsky a strategicky se Notino donedávna angažovalo v Packetě a pětinový podíl má v sexshopu Flagranti, do kterého firma vstoupila v roce 2019, aby si zkusila obchodování ve specifickém oboru, spadajícím do segmentu wellbeingu, od něhož si do budoucna hodně slibuje a chystá v něm i vlastní projekt.